Thursday, January 5, 2012

STRESS

STRESS adalah keadaan jiwa yang paling popular di abad ini. Stress bukan suatu penyakit, tetapi jika anda tidak dapat mengatasinya dalam waktu tertentu, anda akan terkena banyak masalah kesihatan.

Sebuah artikel yang mengatakan bahwa :

  • Lebih dari 40 juta orang di Eropah atau setidaknya 1 dari 3 orang pekerja mengatakan bahwa mereka      mengalami stress di tempat kerja.
  • Stress di tempat kerja adalah masalah kedua yang sering terjadi disamping masalah sakit punggung.
  • Dari hasil survey juga dikatakan bahawa lebih dari seperempat pekerja cuti selama 2 minggu (akumulasi) dalam setahun karena masalah kesihatan yang diakibatkan oleh stress.
Hal utama yang dapat menyebabkan stress di tempat kerja :
  • Kondisi kerja yang selalu berada di bawah tekanan
  • Ketidakjelasan tugas yang diberikan
  • Permintaan barang yang sangat tinggi
  • Kurangnya perencanaan kerja
  • Adanya konflik di kalangan karyawan
  • Teriakan dan makian  dll

dan yang paling buruk, tidak adanya perbaikan untuk mengatasi masalah-masalah diatas. Hal-hal ini dapat menimbulkan gangguan kesihatan fisik dan mental seperti : depresi, gelisah, gugup, tidak dapat fokus untuk waktu yang lama dan keletihan yang berpanjangan. Jika ada hal-hal diatas yang anda rasakan, anda perlu segera mengubah aktiviti anda seharian di tempat kerja mahupun hidup anda secara keseluruhan.

Berikut adalah tips mengatasi stress di tempat kerja :
  • Rencanakan dengan baik aktiviti anda : apa, mengapa, bagaimana, bila dan siapa yang bertanggung jawab terhadap tugas-tugas. Penting sekali untuk membuat perencanaan bukan hanya jangka panjang tapi juga jangka pendek (rencana bulanan, rencana harian).
  • Ikutlah membangun suasana kerja yang menyenangkan, iaitu dengan bersikap terbuka dan berkomunikasi baik sesama rakan kerja.
  • Pastikan anda memahami tugasan dan tanggungjawab anda, serta jangan ragu untuk bertanya.
  • Lakukan beberapa kali break untuk beberapa minit selama anda bekerja. Santai dan JANGAN MELAKUKAN APAPUN. Ambil nafas dalam-dalam.
  • Delegasikan sebahagian tanggung jawab anda kepada anak buah anda.
  • Pertahankan semangat team anda, misalnya dengan melakukan perayaan-perayaan kecil, berolahraga atau berekreasi bersama.
  • Sediakan lingkungan kerja yang baik. Minima gangguan-gangguan seperti suara, ventilasi, cahaya dan suhu.
  • Disamping stress di tempat kerja, kehidupan secara umum kita pun dapat mengalami stress dengan beberapa alasan.

Berikut adalah tips mengatasi stress dalam kehidupan :
  • Lakukan body massage, baik sekali untuk relaksasi dan penormalan tekanan darah. Setelah massage, anda akan mengalami perbaikan kualiti tidur yang boleh memulihkan keletihan anda.
  • Berolahraga teratur merupakan hal yang sangat penting dalam memerangi stress. Berolahraga akan memobilisasi otot-otot kita, mempercepat aliran darah dan membuka paru-paru untuk mangambil lebih banyak oksigen. Hasilnya anda akan memperoleh tidur yang lebih nyenyak dan kesihatan yang lebih baik.
  • Lakukan hobi anda, seperti memancing, mendaki gunung atau apapun yang anda senangi. Melakukan kegiatan-kegiatan seperti ini dapat menghilangkan fikiran yang menyebabkan stress.
  • Minum air putih yang banyak dapat membantu memulihkan tubuh kita dari kekurangan cecair, kerana kekurangan cecair dapat menimbulkan keletihan.
  • Lakukan meditasi yang dapat membantu membersihkan fikiran kita dan meningkatkan konsentrasi. 
  • Seks adalah penyembuhan yang sangat baik untuk menghilangkan stress. Banyak doktor mengatakan bahawa seks adalah cara yang luar biasa dalam meredam kemarahan dan stress.
  • Jika tubuh kita keletihan, kita tidak mudah mengendalikan stress. Tidak cukup tidur akan mempengaruhi keseluruhan hari kita, dan biasanya kita mengalami hari yang buruk kerana kurang tidur menyebabkan kita tidak dapat berkonsentrasi dan melihat suatu permasalahan lebih buruk dari yang seharusnya. Tidur yang baik bagi orang dewasa adalah 7 jam sehari.


Ketahuilah bahawa setiap orang mempunyai kecenderungan untuk mengalami stress dengan cara yang berbeza
Sebaiknya mengendalikan stress tidak sesukar seperti yang difikirkan, ini hanya masalah bagaimana kita melihat sesuatu dari sudut yang berbeza. Membaca dan mengikuti tips-tips atau teknik-teknik mengendalikan stress juga akan sangat membantu kita.
Motivasi & peringatan untuk diri sendiri sebab lately kesihatan Chu semakin merunsingkan.Positif dalam diri jauhkan dari rasa depresi & tekanan. Semua kerja ada tekanan masing-masing terpulang pada kita untuk mencari solusi bukan mencari penyebabnya.Berdoa kepada tuhan & dirikan solat agar diberi semangat dan ketenangan jiwa,ikhlas,penuh kasih dan cinta dengan kerja kerana semuanya adalah rezeki dari tuhan.
KEEP CALM & CARRY ON CHU!!

6 comments:

mrs. daydeck said...

yes setuju. carry on chu. u can do it! :D

CHU MAJORFLAVA said...

Kas..apa cer??lamak sik dgr cita ktk.

Uchi kay-f @hmad said...

stress sebahagian dari hidup!

Adam Malaysian Idol said...

Biasa la ya chu ... dimana2 akan ada stress koh ... arum bulaknya lam jamban pun stress .. pa tek, neran taik x kuar2 ... wakakaka ... ceridak na bunyi kamek juak o ....

Pa pun, yang penting kita mesti mok pandey menangangi stress tok ... mun kita lalu nak melayan sterss bena gilak eh, jawabnya nun di kota sentosa koh ... jadi esah 50 sen kita kelak ... berita kita ...

mrs. daydeck said...

byk keja chu. busy ngan preparation k final exam. aritok start exam. huhu. sampe blog pun sik teragak gik dah. kitak pun dah kin bz juak tangga mek. sabar jak lah ooo..

CHU MAJORFLAVA said...

uchi: yuppie..penyakit zaman moden.

adam: hehe..stress dah sebati dlm dirik kamek..

kasmi: yala busy nektok dear..dah kin stress lelah berpusin jauh nak ke unimas..aiseyman..=p